تفاوت های فردی و یادگیری دانش آموزان
اهمیت تفاوت های فردی برای یادگیری به آموزش مبتنی بر تنوع مربوط میشود. به عبارت دیگر، آموزش، توانایی دستیابی به نتایج مثبت یادگیری برای همه دانش آموزان، حتی زمانی که آنها روش های مختلفی برای یادگیری دارند، است. تفاوت های فردی از آنجا که با نیازهای خاص دانش آموزان در ارتباط است از اهمیت ویژهای برخوردار است. در فرایندهای یادگیری باید نیازهای مربوط به زمان یادگیری، سبکهای شناختی و درجات انگیزه، در نظر گرفته شوند.
تفاوت های فردی چیست؟
به طور کلی، تفاوت های فردی به نحوه وجود هر فرد مربوط می شود و در یک محیط آموزشی، معمولاً با روش خاص یادگیری هر دانش آموز در ارتباط هستند. تفاوت های فردی در دانش آموزان تفاوت های شخصی خاص هر دانش آموز است. تفاوتهای فردی شامل متغیرهایی مانند خصوصیات بدنی (قد ، وزن) ، هوش ، علاقه ، درک ، جنسیت،توانایی، سبک های یادگیری و ویژگی های شخصیتی، در فرایند یادگیری است.
دانستن متغیرهایی مانند خصوصیات بدنی ، هوش ، درک ، جنسیت ، توانایی ، سبک های یادگیری، که تفاوت های فردی دانش آموزان است، برای معلمان مهم است. با در نظر گرفتن این تفاوتهای فردی دانش آموزان، میتوان یک فرایند یادگیری موثر و مولد را برنامه ریزی کرد. از آنجا که سرعت و علایق یادگیری خود دانش آموزان متفاوت است، معلمان باید این خصوصیات را در نظر بگیرند. تفاوتهای فردی برای تعیین سبکهای یادگیری دانش آموزان مهم است بنابراین، در کلاس، معلمان روزانه با گروههایی از دانش آموزان که دارای ویژگی های متنوع و تفاوت های فردی هستند، کار میکنند.
تفاوت های فردی
انواعی از تفاوتهای فردی در یادگیری
- راههای حفظ کردن
- تفاوت های اجتماعی
- راه های یادداشت برداری
- استراتژی ها و روش های مطالعه.
- داشتن مهارت بیشتر یا کمتر در یک موضوع یا حوزه دانش.
- علاقه و انگیزه برای یادگیری.
اهمیت تفاوت های فردی برای آموزش:
احترام به تفاوتهای فردی
توجه به تفاوتهای فردی یک مولفه مهم آموزشی است. معلمان با در نظر گرفتن نیازها و پتانسیل های هر دانش آموز ، در کلاس کار میکنند و آموزش میدهند که باید به تفاوتهای فردی احترام گذاشت. یعنی اهمیت تفاوتهای فردی برای آموزش این درک است که همه ما متفاوت و منحصر به فرد هستیم و دقیقاً همین منحصر به فرد بودن است که به هرکسی اجازه می دهد راه خود را برای یادگیری و دانش سازی پیدا کند. علاوه بر این، جنبه آموزشی کار در کلاس بر اساس این اصل است که همه ما متفاوت هستیم و هرکسی میتواند سبک یادگیری متفاوتی داشته باشند.
اهمیت تفاوت های فردی برای آموزش
نقش معلمان در مواجهه با اختلافات فردی
وقتی نوبت به بررسی تفاوت بین دانش آموزان و کار کردن با آنها می رسد، نقش معلمان اساسی است. لازم است معلمان با توجه به اهمیت تفاوتهای فردی در یادگیری، فعالیتها و تجارب آموزشی خود را برنامه ریزی كنند. یعنی آنها باید استراتژی ها و روش های تدریس را تنظیم کنند که با ویژگی های دانش آموزان آنها سازگار باشد. پرداختن به تفاوت فردی به معنای فرد سازی یادگیرری است. این درمورد تأمین نیازهای خاص هر دانش آموز و شرایط شخصی و زمینه ای آنها (خانوادگی ، فرهنگی ، اقتصادی) است. و توجه به مشکلات آنان تا این مشکلات در یادگیری دخالت نکنند. فردی سازی یادگیری به معنای ایجاد پیشنهادات آموزشی متناسب با نیازها و انگیزه های دانش آموزان است. این به معنای یک چشم انداز آموزشی مبتنی بر آموزش و تنوع است ، به طوری که می توان یادگیری فراگیرتر و منصفانه تری به دست آورد.
در فرآیند یادگیری، لازم است معلم با در نظر گرفتن این تفاوتهای فردی، برنامه ریزی یادگیری را انجام دهد هنگام برنامه ریزی برای تدریس، با در نظر گرفتن طرحی مبتنی بر سبک یادگیری و سرعت دانش آموزان، به جای یادگیری جمعی، کلاس به یک محیط یادگیری کارآمد منجر می شود. همه دانش آموزان به یک روش واحد یاد نمیگیرند، و هر روشی علاقه هر دانش آموز را به یادگیری در سطح برابر جلب نمیکند. استفاده از روشها و استراتژیهای آموزشی که دانش آموزان بتوانند از تواناییها و مهارتهای مختلف استفاده کنند بسیار مهم است. با استفاده از این روشها معلمان میتوانند، با جلب توجه به درس، یک فضای یادگیری غنی ایجاد کنند. در این صورت دانش آموزان می توانند از روش هایی استفاده کنند که پاسخگوی تفاوت های فردی و نیازهای آنان باشد و دانش آموزان را قادر به توسعه مهارتهای خود کند و همچنین اطمینان از موفقیت آمیز بودن روند تدریس را نشان دهد. از آنجا که سرعت ، علاقه و توانایی یادگیری خود یادگیرندگان شامل تفاوتهای فردی است، این ویژگیها باید توسط معلم در نظر گرفته شود و فعالیتهای مناسب باید با توجه به سطح دانش آموز انتخاب شود. روش های یادگیری فردی است و تفاوت در علاقه و توانایی دانش آموزان است برخی از دانش آموزان کند هستند ، برخی سریع یاد می گیرند. برخی از دانش آموزان به کمک معلم اضافی نیاز دارند ، برخی دیگر به تنهایی یاد می گیرند هر فرد به روشی منحصر به فرد یاد می گیرد ، برخی با شنیدن ،دیدن ، خواندن و لمس برخی از مطالب به را بهترین وجه میآموزند، دانش آموزانی که از نظر ظرفیت و قدرت پیشرفت متفاوت هستند به فعالیتها و تکالیف مختلفی احتیاج دارند دانش آموزان از نظر تجربه، موقعیت اقتصادی اجتماعی ، قومیت ، فرهنگ ، زبان با یکدیگر متفاوت هستند. سطح سواد والدین، محیط فرهنگی و سطح اقتصادی، اجتماعی از عوامل مهم در تعیین موفقیت مدرسه است. تفاوتهای فردی، نیازهای ویژه دانش آموزان را آشکار می کند. هنگامی که این تفاوت ها نقاط قوت دانش آموزان باشد، عملکرد دانش آموزان بهبود می یابد.
تفاوت های فردی
نوعی از دسته بندی دانش آموزان بر اساس تفاوتهای فردی
- دانش آموزان موفق: دانش آموزانی هستند که تمایل به یادگیری دارند، از نظر علمی موفق و مستعد همکاری هستند.
- دانشجویان اجتماعی: نوعی از دانش آموزانی هستند که ترجیح می دهند به فعالیت هایی بپردازند که توانایی دستیابی به آنها را دارند و بیشتر با دوستانشان معاشرت میکنند.
- دانش آموزان وابسته: نوعی از دانش آموزانی هستند که به حمایت و انگیزه بیشتری از معلم نیاز دارند. آنها اغلب نیاز به توضیحات و کمک اضافی دارند. آنها ممکن است توسط همکلاسی های خود حذف شوند زیرا دانش آموزان وابسته ممکن است از نظر اجتماعی نابالغ باشند.
- دانش آموزان بیگانه : نوعی از دانش آموزانی هستند که تمایلی به یادگیری ندارند و توانایی ترک مدرسه را دارند. برخی از این دانش آموزان حتی از آمدن به مدرسه امتناع می ورزند.
- دانش آموزان فانتوم : نوعی از دانش آموزانی هستند که در کلاس شناخته یا شنیده نمی شوند. برخی از آنها خجالتی ، برخی عصبی ، برخی ساکت هستند. آنها فعالیتها را به طور منظم انجام می دهند، اما به دلیل داوطلب نبودن به ندرت در کارهای گروهی شرکت می کنند.