جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • درباره ما
  • کلاس های مهرآموزان
  • دوره ها
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • حساب کاربری
 
  • 09306941212
  • info@mehramoozan.ir
سبد خرید 0
  • دوره ها
  • بلاگ
0
مهرآموزان
ورود و ثبت نام
دسته بندی‌ دوره‌ها
  • تربیت معلم
    • دوره بدو خدمت معلمان
  • کارگاه های آموزشی
    • کارگاه تکالیف خلاق
    • کارگاه داستان نویسی و نمایش خلاق
    • کارگاه طرح درس نویسی
    • کارگاه بازی های کلاسی
  • دوره های مربیگری
    • دوره مربیگری چرتکه
  • سایر دوره ها
    • دوره تولید محتوای الکترونیکی ویژه معلمان
    • دوره اختلالات یادگیری و رفتاری
  • کلاس ها
  • خانه
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اساتید
  • کلاس درس
  • تماس با ما
  • حساب کاربری

وبلاگ

مهرآموزان بلاگ مقالات تفاوت های فردی و یادگیری دانش آموزان

تفاوت های فردی و یادگیری دانش آموزان

اهمیت تفاوت های فردی برای یادگیری به آموزش مبتنی بر تنوع مربوط می­شود. به عبارت دیگر، آموزش، توانایی دستیابی به نتایج مثبت یادگیری برای همه دانش آموزان، حتی زمانی که آنها روش های مختلفی برای یادگیری دارند، است. تفاوت های فردی از آنجا که با نیازهای خاص دانش آموزان در ارتباط است از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. در فرایندهای یادگیری باید نیازهای مربوط به زمان یادگیری، سبک­های شناختی و درجات انگیزه، در نظر گرفته شوند.

تفاوت های فردی چیست؟

به طور کلی، تفاوت های فردی به نحوه وجود هر فرد مربوط می شود و در یک محیط آموزشی، معمولاً با روش خاص یادگیری هر دانش آموز در ارتباط هستند. تفاوت های فردی در دانش آموزان تفاوت های شخصی خاص هر دانش آموز است. تفاوتهای فردی شامل متغیرهایی مانند خصوصیات بدنی (قد ، وزن) ، هوش ، علاقه ، درک ، جنسیت،توانایی، سبک های یادگیری و ویژگی های شخصیتی، در فرایند یادگیری است.

دانستن متغیرهایی مانند خصوصیات بدنی ، هوش ، درک ، جنسیت ، توانایی ، سبک های یادگیری، که تفاوت های فردی دانش آموزان است، برای معلمان مهم است. با در نظر گرفتن این تفاوت­های فردی دانش آموزان، می­توان یک فرایند یادگیری موثر و مولد را برنامه ریزی کرد. از آنجا که سرعت و علایق یادگیری خود دانش آموزان متفاوت است، معلمان باید این خصوصیات را در نظر بگیرند. تفاوتهای فردی برای تعیین سبکهای یادگیری دانش آموزان مهم است بنابراین، در کلاس، معلمان روزانه با گروه­هایی از دانش آموزان که دارای ویژگی های متنوع و تفاوت های فردی هستند، کار می­کنند.

تفاوت های فردی

انواعی از تفاوت­های فردی در یادگیری

  • راههای حفظ کردن
  • تفاوت های اجتماعی
  • راه های یادداشت برداری
  • استراتژی ها و روش های مطالعه.
  • داشتن مهارت بیشتر یا کمتر در یک موضوع یا حوزه دانش.
  • علاقه و انگیزه برای یادگیری.

اهمیت تفاوت های فردی برای آموزش:

احترام به تفاوت­های فردی

توجه به تفاوت­های فردی یک مولفه مهم آموزشی است. معلمان با در نظر گرفتن نیازها و پتانسیل های هر دانش آموز ، در کلاس کار می­کنند و آموزش می­دهند که باید به تفاوت­های فردی احترام گذاشت. یعنی اهمیت تفاوتهای فردی برای آموزش این درک است که همه ما متفاوت و منحصر به فرد هستیم و دقیقاً همین منحصر به فرد بودن است که به هرکسی اجازه می دهد راه خود را برای یادگیری و دانش سازی پیدا کند. علاوه بر این، جنبه آموزشی کار در کلاس بر اساس این اصل است که همه ما متفاوت هستیم و هرکسی می­تواند سبک یادگیری متفاوتی داشته باشند.

اهمیت تفاوت های فردی برای آموزش

نقش معلمان در مواجهه با اختلافات فردی

وقتی نوبت به بررسی تفاوت بین دانش آموزان و کار کردن با آنها می رسد، نقش معلمان اساسی است. لازم است معلمان با توجه به اهمیت تفاوت­های فردی در یادگیری، فعالیتها و تجارب آموزشی خود را برنامه ریزی كنند. یعنی آنها باید استراتژی ها و روش های تدریس را تنظیم کنند که با ویژگی های دانش آموزان آنها سازگار باشد. پرداختن به تفاوت فردی به معنای فرد سازی یادگیرری است. این درمورد تأمین نیازهای خاص هر دانش آموز و شرایط شخصی و زمینه ای آنها (خانوادگی ، فرهنگی ، اقتصادی) است. و توجه به مشکلات آنان تا این مشکلات در یادگیری دخالت نکنند. فردی سازی یادگیری به معنای ایجاد پیشنهادات آموزشی متناسب با نیازها و انگیزه های دانش آموزان است. این به معنای یک چشم انداز آموزشی مبتنی بر آموزش و تنوع است ، به طوری که می توان یادگیری فراگیرتر و منصفانه تری به دست آورد.

در فرآیند یادگیری، لازم است معلم با در نظر گرفتن این تفاو­ت­های فردی، برنامه ریزی یادگیری را انجام دهد هنگام برنامه ریزی برای تدریس، با در نظر گرفتن طرحی مبتنی بر سبک یادگیری و سرعت دانش آموزان، به جای یادگیری جمعی، کلاس به یک محیط یادگیری کارآمد منجر می شود. همه دانش آموزان به یک روش واحد یاد نمی­گیرند، و هر روشی علاقه هر دانش آموز را به یادگیری در سطح برابر جلب نمی­کند. استفاده از روش­ها و استراتژی­های آموزشی که دانش آموزان بتوانند از توانایی­ها و مهارت­های مختلف استفاده کنند بسیار مهم است. با استفاده از این روش­ها معلمان می­توانند، با جلب توجه به درس، یک فضای یادگیری غنی ایجاد کنند. در این صورت دانش آموزان می توانند از روش هایی استفاده کنند که پاسخگوی تفاوت های فردی و نیازهای آنان باشد و دانش آموزان را قادر به توسعه مهارت­های خود کند و همچنین اطمینان از موفقیت آمیز بودن روند تدریس را نشان دهد. از آنجا که سرعت ، علاقه و توانایی یادگیری خود یادگیرندگان شامل تفاوت­های فردی است، این ویژگی­ها باید توسط معلم در نظر گرفته شود و فعالیت­های مناسب باید با توجه به سطح دانش آموز انتخاب شود. روش های یادگیری فردی است و تفاوت در علاقه و توانایی دانش آموزان است  برخی از دانش آموزان کند هستند ، برخی سریع یاد می گیرند. برخی از دانش آموزان به کمک معلم اضافی نیاز دارند ، برخی دیگر به تنهایی یاد می گیرند هر فرد به روشی منحصر به فرد یاد می گیرد ، برخی با شنیدن ،دیدن ، خواندن و لمس برخی از مطالب به را بهترین وجه می­آموزند، دانش آموزانی که از نظر ظرفیت و قدرت پیشرفت متفاوت هستند به فعالیتها و تکالیف مختلفی احتیاج دارند دانش آموزان از نظر تجربه، موقعیت اقتصادی اجتماعی ، قومیت ، فرهنگ ، زبان با یکدیگر متفاوت هستند. سطح سواد والدین، محیط فرهنگی و سطح اقتصادی، اجتماعی از عوامل مهم در تعیین موفقیت مدرسه است. تفاوتهای فردی، نیازهای ویژه دانش آموزان را آشکار می کند. هنگامی که این تفاوت ها نقاط قوت دانش آموزان باشد، عملکرد دانش آموزان بهبود می یابد.

تفاوت های فردی

نوعی از دسته بندی دانش آموزان بر اساس تفاوت­های فردی

  • دانش آموزان موفق: دانش آموزانی هستند که تمایل به یادگیری دارند، از نظر علمی موفق و مستعد همکاری هستند.
  • دانشجویان اجتماعی: نوعی از دانش آموزانی هستند که ترجیح می دهند به فعالیت هایی بپردازند که توانایی دستیابی به آنها را دارند و بیشتر با دوستانشان معاشرت می­کنند.
  • دانش آموزان وابسته: نوعی از دانش آموزانی هستند که به حمایت و انگیزه بیشتری از معلم نیاز دارند. آنها اغلب نیاز به توضیحات و کمک اضافی دارند. آنها ممکن است توسط همکلاسی های خود حذف شوند زیرا دانش آموزان وابسته ممکن است از نظر اجتماعی نابالغ باشند.
  • دانش آموزان بیگانه : نوعی از دانش آموزانی هستند که تمایلی به یادگیری ندارند و توانایی ترک مدرسه را دارند. برخی از این دانش آموزان حتی از آمدن به مدرسه امتناع می ورزند.
  • دانش آموزان فانتوم : نوعی از دانش آموزانی هستند که در کلاس شناخته یا شنیده نمی شوند. برخی از آنها خجالتی ، برخی عصبی ، برخی ساکت هستند. آنها فعالیتها را به طور منظم انجام می دهند، اما به دلیل داوطلب نبودن به ندرت در کارهای گروهی شرکت می کنند.

اشتراک گذاری:

قدیمی تر نقش وسایل کمک آموزشی و تاثیر آن ها بر فرایند یادگیری دانش آموزان
جدیدتر تاثیر سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان مقطع دبستان
جستجو برای:
دسته‌ها
  • مقالات
دسته‌های دوره های آموزشی
  • تربیت معلم
    • کارگاه های آموزشی
  • دسته بندی نشده
  • دوره های مربیگری
  • سایر دوره ها
  • محصول
درباره مهرآموزان

گروه آموزشی مهرآموزان از سال 1397 با دغدغه ی آموزش و تربیت معلم در مقطع دبستان شروع به کار کرد. مهمترین هدفی که ما در مهرآموزان دنبال میکنیم دستیابی به محیط آموزشی مطلوب و بهبود عملکرد معلم در کلاس است. ما دریافتیم که امروزه شرایط آموزش به فرزندان این خاک مقدس باید کمی تغییر کند و به کمک خلاقیت و نوآوری در تدریس، فضای لذت بخش یادگیری برای فرزندان مان ایجاد شود.

تماس با ما
  • آدرس مهرآموزان
  • 09306941212
  • info@mehramoozan.ir
  • انتقادات و پیشنهادات 
آخرین مطالب
  • تاثیر سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان مقطع دبستان
  • تفاوت های فردی و یادگیری دانش آموزان
  • نقش وسایل کمک آموزشی و تاثیر آن ها بر فرایند یادگیری دانش آموزان
© تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت نزد "مهرآموزان" محفوظ است . طراحی و توسعه وب سایت : www.websitemaking.ir

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت