نیاز به آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان مقطع دبستان
آموزش مبتنی بر مهارتهای زندگی چیست؟
مهارتهای زندگی را به عنوان عناصر سازنده یا چارچوبی در نظر بگیرید که به دانش آموزان امکان میدهد دانشی را که در مدرسه به دست میآورند در مسائل و مشکلات دنیای واقعی به کار گیرند. همچنین به عنوان «مهارتهای نرم» در یک زمینه حرفهای، توانایی ایجاد تفکر انتزاعی و نزدیک شدن به مشکلات را از چند زاویه مختلف برای یافتن راه حلهای عملی به دست میدهد.
اما نیاز به مهارتهای زندگی فراتر از توانایی انتخاب رشته در دانشگاه یا تحت تأثیر قرار دادن یک کارفرما و مدیر در آینده است. مهارتهای زندگی ابزارهای مهمی برای رشد در اختیار کودکان قرار میدهد. این مهارتها توانایی مانند تفکر مستقل، چگونگی معاشرت، ایجاد دوست و پیدا کردن دوستان جدید را به دانش آموزان چه در سنین کم و چه در بزرگ سالی خواهد داد. علاوه بر این به انها کمک میکند تا در شرایطی که والدین یا معلمان آنها حضور ندارند و تنها هستند بر مشکلات خود فائق آیند. مهارتهای زندگی برخلاف مهارتهای حرکتی و هوش ذاتی نیستند بلکه آموختنی هستند و بایستی آنها را چه در مدرسه و چه توسط والدین انتقال داده شوند.
نمونههایی از مهارتهای زندگی مورد نیاز برای دانش آموزان دبستانی عبارتند از:
- تفکر انتقادی
- حل مسئله
- مهارتهای بین فردی
ایجاد مهارتهای زندگی اساساً تمرینی برای کمک به دانش آموزان در ایجاد قضاوت سالم و عادات خوب برای ثبات، سلامتی و موفقیت در دراز مدت است.
اهمیت مهارت های زندگی
در یک محیط دائماً در حال تغییر، داشتن مهارتهای زندگی بخشی اساسی از توانایی پاسخگویی به چالشهای زندگی روزمره است. تغییرات چشمگیر در اقتصاد جهانی طی پنج سالهای گذشته با تحول در فناوری و مواردی دیگر همه بر آموزش، کار و زندگی ما تأثیر میگذارند. دانش آموزان برای کنار آمدن با سرعت روزافزون و تغییر زندگی مدرن، به مهارتهای زندگی مانند توانایی کنار آمدن با استرس، ناامیدی، ارتباط با افراد جامعه و مواردی از این دست نیاز دارند. دانش آموزان امروزی در طول زندگی خود به مهارتهای مختلفی نیاز دارند تا بتوانند که در آینده زندگی بهتر و کم استرسی را داشته باشند.
فواید مهارتهای زندگی برای دانش آموزان
- در زندگی روزمره، رشد مهارتهای زندگی به دانش آموزان دبستانی کمک میکند تا:
- راههای جدیدی برای تفکر و حل مسئله پیدا کنند
- تأثیر عملکرد خود را شناسایی و به آنها آموخته میشود که مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرند و خودشان کارها را انجام دهند به جای اینکه دیگران را سرزنش کنند.
- اعتماد به نفس آنها را افزایش میدهد و مهارتهای گفتاری آنان را و هم برای همکاری گروهی و هم غیر گروهی افزایش میدهد
- به آنها امکان میدهد که گزینهها را تجزیه و تحلیل کنند، تصمیم گیری کند و بفهمید چرا آنها خارج از کلاس قادر به انتخابهای خاص و متفاوتی هستند
- به آنان امکان میدهد که احساس خودآگاهی و قدرشناسی بیشتری نسبت به دیگران ایجاد کنند
نیاز به مهارتهای زندگی در به دست آوردن شغل
در حالی که دانش آموزان برای بدست آوردن نمرات خوب سخت کار میکنند، ولی در بسیاری از دبستانها هنوز برای به دست آوردن شغل در آینده تلاش و مهارت آموزی صورت نمیگیرد. ولی علاوه بر نیاز به سخت کوشی نیاز به آموزش مهارتهای زندگی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی چیزی نیست که به راحتی از کنار آن رد شویم. طبق تحقیقات کارفرمایان دانش آموزانی که در دوره ابتدایی و دبستان مهارتهای کلیدی زندگی را به خوبی فرا گرفتهاند در موقعیتهای مثل موارد زیر موفقتر خواهند بود:
- توانایی مدیریت خود، حل مشکلات و درک فضای کسب و کار
- به عنوان بخشی از یک تیم به خوبی کار میکنند
- مدیریت زمان و مردم
- چابکی و سازگاری با نقشهای مختلف و محیطهای کاری انعطاف پذیر
- پتانسیل رهبری با نفوذ
فواید مهارتهای زندگی آموخته شده در دوره دبستان در جامعه
هرچه ارزش مهارتهای زندگی را در نیازهای آموزشی دانش آموزان ابتدایی بیشتر احساس کنیم و در پی محقق کردن این نیازها باشیم، تأثیرات بیشتری را بر جامعه که در آن زندگی میکنیم خواهیم گذاشت. به طور مثال آموزش مهارتهای زندگی میتوانند در موارد زیر تاثیرات مهمی را در جامعه ایجاد کنند:
- شناخت آگاهی فرهنگی و شهروندی که به دنبال آموزش مهارتهای زندگی ایجاد میشود، همکاری افراد را در تمام زمینههای زندگی با یکدیگر و حتی همکاری با گروههای مختلف را آسان میکند.
- احترام به تنوع فرهنگی مردم (عقاید مختلف) به عنوان یک مهارت اساسی در زندگی باعث رشد خلاقیت و توسعه هرچه بیشتر جامعه میشود.
آموزش مهارتهای زندگی که توسعه مهارتهای مذاکره، توانایی شبکه سازی و همدلی را با خود ایجاد میکند میتواند به ایجاد رضایت عمومی کمک کند تا بیثباتی و نارضایتیهای مختلف در سطح جامعه کاهش یابد.
ارزش مهارتهای زندگی
گرچه همه مهارتهای زندگی تاثیرات شگفت انگیز بسیاری را در دانش آموزان دبستانی خواهند داشت. اما تعدادی از این مهارتها بسیار مهم هستند که در اینجا به طور مختصر به انها اشاره میکنیم:
حل مسئله
دانش آموزان دبستانی باید بتوانند دنیای اطراف خود را مشاهده کنند، دادههایی را که با آنها روبرو میشوند تجزیه و تحلیل کنند و مشکلات را حل کنند. گرچه ممکن است شما به عنوان یک معلم عادت کرده باشید زمانی که دانش آموز در مورد دنیای اطرافش از شما سوال میکند به او پاسخ کامل را ارائه دهید، اما نکتهای در اینجا وجود دارد این است که شما باید به آنها در نحوه پیدا کردن پاسخ کمک کنید تا خودشان پاسخ سوالات و راه حل برای مشکلات خود را پیدا کنند. به هر حال، آنها همیشه قادر نخواهند بود که در طول زندگی بزرگسالی خود، هر زمان که به پاسخ و کمک نیاز داشته باشند، به شما یا والدین خود مراجعه کنند. به عبارتی به جای اینکه به دانش آموز ماهی داده شود سعی شود شیوه ماهی گیری آموزش داده شود.
نحوه تعامل و کارکردن خوب با دیگران
موفقیت بزرگ در زندگی اغلب به توانایی فرد در تعامل و کار خوب با دیگران بستگی دارد، بنابراین چنین افرادی میتوانند برای رسیدن به یک هدف مشترک با دیگران همکاری کنند. دانش آموزانی که از طریق فعالیتهای تیمی، چگونه کنترل خود، چگونه تشویق هم تیمیها، چگونگی کمک به دیگران کنند و مدیریت زمان میتوانند برای محیطهای کاری آینده آماده شوند چرا که وجود این مهارتها برای کسب موفقیت بسیار ارزشمند است.
تخیل خلاق
خلاقیت برای موفقیت در دنیای امروز کاملاً ضروری است، زیرا به فرد اجازه میدهد خارج از چارچوب فکر کند و برای انواع موقعیتها راه حلهای منحصر به فردی ایجاد کند. بزرگسالان شاغل با موقعیتهای مختلفی روبرو میشوند که باید خلاق باشند و از تخیل خود استفاده کنند، چه به عنوان یک تاجر در تلاش برای تولید محصول بهتر، چه دانشمندی برای یافتن درمان بهتر برای بیماری یا هر چیز در این بین. یک تخیل قدرتمند و خلاق ابزاری فوق العاده مفید برای هر شخصی است که امیدوار است بتواند به دیگران کمک کند.
اینها تنها چند مورد از مهارتهای زندگی بسیاری است که دانش آموزان دبستانی برای پیشرفت بهتر در بزرگسالی به آنها نیاز دارند. دانش آموزانی که این مهارتها و سایر مهارتهای زندگی را کسب میکنند اغلب اعتماد به نفس و مهارت بالاتری دارند، به همین دلیل اطمینان از حضور بچههای شما در مدرسهای که برنامه درسی مهارتهای زندگی خوبی ارائه میدهد بسیار مهم است.