جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • درباره ما
  • کلاس های مهرآموزان
  • دوره ها
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • حساب کاربری
 
  • 09306941212
  • info@mehramoozan.ir
سبد خرید 0
  • دوره ها
  • بلاگ
0
مهرآموزان
ورود و ثبت نام
دسته بندی‌ دوره‌ها
  • تربیت معلم
    • دوره بدو خدمت معلمان
  • کارگاه های آموزشی
    • کارگاه تکالیف خلاق
    • کارگاه داستان نویسی و نمایش خلاق
    • کارگاه طرح درس نویسی
    • کارگاه بازی های کلاسی
  • دوره های مربیگری
    • دوره مربیگری چرتکه
  • سایر دوره ها
    • دوره تولید محتوای الکترونیکی ویژه معلمان
    • دوره اختلالات یادگیری و رفتاری
  • کلاس ها
  • خانه
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اساتید
  • کلاس درس
  • تماس با ما
  • حساب کاربری

وبلاگ

مهرآموزان بلاگ مقالات نقش علاقه و محبت معلم در یادگیری در دانش آموزان مقطع دبستان

نقش علاقه و محبت معلم در یادگیری در دانش آموزان مقطع دبستان

چرا روابط معلم و دانش آموز مهم است؟

معلمان بایستی به دانش آموزان خود اهمیت دهد و نسبت به شاگردانش علاقه و محبت زیادی نشان دهد. آنها باید در نظر داشته باشند که دانش آموزان موفق شوند و متعهد باشند که به کودکان در رسیدن به اهدافشان کمک کنند. علاوه بر این، معلمان باید به شادی، رفاه و زندگی دانش آموزان خود فراتر از کلاس اهمیت دهند.

مروری بر تجزیه و تحلیل تحقیقات آموزشی ۴۶ مطالعه نشان داد که روابط قوی مبتنی بر علاقه و محبت معلم و دانش آموزان دبستانی در کوتاه مدت و بلند مدت با پیشرفت‌های عملی در هر معیاری که مدارس مورد توجه قرار می‌گیرند، در ارتباط است که بعضی از این پیشرفت‌ها عبارتند از: مشارکت تحصیلی بالاتر دانش آموزان، میزان حضور موثر در کلاس، نمره بالا، رفتارهای مخرب کمتر و تعلیق و پایین آمدن میزان ترک تحصیل. این تأثیرات حتی در خارج از کلاس و مدرسه در زمینه‌های فردی، خانوادگی و مدرسه‌‌ای دانش آموزان نیز بسیار موثر هستند. بنابراین اولین کار یک فرد به عنوان معلم این است که اطمینان حاصل کند که دانش آموزان به یادگیری علاقه دارند و مطمئن شود که خودشان طالب یادگیری هستند. که برای این کار لازم است در سطح واقعی با آنها ارتباط برقرار شود، احترام به فرهنگ آنها  نشان داده شود و شایستگی آنها را برای دریافت بهترین آموزش های  ممکن تأیید گردد.

چرا روابط معلم و دانش آموز مهم است؟

داشتن علاقه در تدریس دانش آموزان، فضای مثبتی را در کلاس ایجاد می ‌کند که می ‌تواند رابطه معلم با دانش آموزان را تقویت کرده و احساس مهم بودن را در آنها ایجاد کند. دانش آموز در چنین شرایطی به مراتب بیشتر به معلمی که از روابط عاطفی و نزدیک استفاده می‌کند اهمیت می‌دهد، همچنین به او راحت پاسخ خواهد داد، بنابراین بیشتر یاد می‌گیرد و درگیر موضوعات می‌شود. برقراری ارتباط با دانش آموزان اعتماد ایجاد می‌کند، که برای یادگیری دانش آموزان مهم است زیرا باعث می‌شود آنها به اندازه کافی در سر کلاس و هنگام تدریس معلم احساس راحتی کنند. همچنین دانش آموز در صورت لزوم می‌تواند از معلم کمک بخواهد و به مشاوره و تشویق توجه بیشتری داشته باشد. اگر دانش آموزان احساس کنند که معلمی علاقه واقعی خود را به آنها نشان داده است، احساس بهتری نسبت به خود پیدا می‌کنند. آنها انگیزه دارند و با اعتماد به نفس قوی‌تر می‌توانند دانش خود را در سطح آکادمیک به چالش بکشند.

روابط محبت آمیز با دانش آموزان باعث ایجاد اعتماد می‌شود

دانش آموزان دبستانی در متن روابط رشد می‌کنند و یاد می ‌گیرند. یک رابطه قابل اعتماد و مبتنی بر علاقه و محبت معلم با دانش آموز برای رشد مطلوب کودکان ضروری است. کودکانی که با معلمان خود رابطه عاطفی و محبت آمیزی دارند، به طور متوسط ​​نسبت به همسالان خود بدون چنین روابطی تمایل به پرسیدن سوال، حل مسئله، انجام کارهای جدید و بیان تفکر بیشتری دارند.

روابط محبت آمیز با دانش آموزان باعث ایجاد اعتماد می‌شود

وقتی معلمان عمداً در کار خود علاقه دارند و روابط نزدیک و قابل اعتمادی با دانش آموزان ایجاد می ‌کنند، کودکان از نظر اجتماعی، عاطفی و تحصیلی پیشرفت خواهند کرد می‌برند. اما جلب اعتماد هر کودکی به سادگی زیبا و جذاب بودن نیست. اما چگونه معلمان می‌توانند با همه فرزندان روابطی بر اساس علاقه و محبت ایجاد کنند؟ در جواب این سوال باید گفت که ارائه مداوم گرمای و صمیمیت در کلاس، محبت، احترام و مراقبت ضروری است.

تاثیر نشان دادن علاقه و محبت در یادگیری دانش آموزان

علاقه و محبت معلمان به دانش آموز حتی در روزهای بد و زمانی که کودکان بد رفتاری می‌کنند برای رفاه آنان در شرایط اولیه آموزش بسیار مهم است. علاقه و محبت معلمان به ایجاد روابط ایمن بین کودکان و بزرگسالان کمک می‌کنند، مدل‌هایی از رفتار ملایم را ارائه می‌دهند و با توانایی کودکان در تعامل مثبت با همسالان ارتباط دارند. در چندین مطالعه شواهد نشان داده است که دانش آموزان دبستانی که توسط دستان معلم به صورت ملایم لمس و نوازش شده‌‌اند یا و در زمان ارتباط با آنها از کلمات مهربان استفاده می‌کردند و بیشتر اوقات با همسالان تعامل مثبت داشتند همچنین بهزیستی اجتماعی و عاطفی آنها با علاقه و محبت معلمان تغذیه می‌شود. علاوه بر این احترام گذاشتن یک راه اصلی برای برقراری ارتباط با کودکان و تقویت روابط مثبت است. این به کودکان کمک می‌کند تا اعتماد به نفس و مهارت بیشتری در کشف و یادگیری داشته باشند.

تاثیر نشان دادن علاقه و محبت در یادگیری دانش آموزان

برای موثر بودن به معنای عمیق، معلمان باید نسبت به تدریس علاقه و با دانش آموز رابطه‌‌ای محبت امیز داشته داشته باشند. می‌توان مهارت‌های اساسی را بدون علاقه نیز آموزش داد، اما برای ایجاد تغییر در زندگی دانش آموزان، باید علاقه و محبت وجود داشته باشد. علاقه آموزش را هنری میداند که در آن ما روشهای مختلف ارتباط با موضوع و دانش آموزان را کشف می‌کنیم. علاقه صبر و درک می‌آورد، که در آموزش بسیار مهم است.

آیا برای تاثیرگذار بودن، معلمان باید نسبت به تدریس علاقه داشته باشند؟

آیا معلمان برای افزایش سطح یادگیری دانش آموزان نیازی به ابراز محبت به آنان دارند؟

علاقه و محبت به معلمان این امکان را می‌دهد که دانش آموزان خود را به عنوان افرادی ببینند که در حال مبارزه و گاهی رنج هستند. محبت به معلم اجازه می‌دهد که خود را در دانش آموز ببینید، حتی دانش آموزی که به نظرش سخت می‌تواند با او ارتباط برقرار کرد. نل نودینگز [استاد برجسته استنفورد] درباره اهمیت محبت به دانش آموزان برای یادگیری بهتر نوشته است، اگر دانش آموزان احساس کنند که معلم نسبت به آنها علاقه دارد و محبت او واقعی است، می‌تواند انگیزه قوی برای یادگیری آنان باشد.

چرا بعضی از بچه‌ها مدرسه یا یادگیری را دوست ندارند؟

علاقه به تدریس و ابراز محبت به دانش آموزان به معنای زنده نگه داشتن حس کنجکاوی طبیعی کودک است. این بدان معنی است که به دانش آموزان اجازه داده می‌شود تا منافع خود را دنبال کنند. معلمان اغلب احساس می‌کنند که به جای ایجاد روابط صمیمی با دانش آموزان باید برنامه درسی را پوشش دهند و جز هدف اصلی را که به آنان محول شده کاری را انجام ندهند، در چنین وضعیتی گاهی اوقات فرصت کمی برای دانش آموزان برای سوال و کاوش به وجود می‌آید. و دانش آموزان از مدرسه و درس گریزان خواهند شد.

اشتراک گذاری:

قدیمی تر نقش بازی و خلاقیت در یادگیری دانش آموزان مقطع دبستان
جدیدتر نقش موسیقی در فرآیند یادگیری دانش آموزان مقطع دبستان
جستجو برای:
دسته‌ها
  • مقالات
دسته‌های دوره های آموزشی
  • تربیت معلم
    • کارگاه های آموزشی
  • دسته بندی نشده
  • دوره های مربیگری
  • سایر دوره ها
  • محصول
درباره مهرآموزان

گروه آموزشی مهرآموزان از سال 1397 با دغدغه ی آموزش و تربیت معلم در مقطع دبستان شروع به کار کرد. مهمترین هدفی که ما در مهرآموزان دنبال میکنیم دستیابی به محیط آموزشی مطلوب و بهبود عملکرد معلم در کلاس است. ما دریافتیم که امروزه شرایط آموزش به فرزندان این خاک مقدس باید کمی تغییر کند و به کمک خلاقیت و نوآوری در تدریس، فضای لذت بخش یادگیری برای فرزندان مان ایجاد شود.

تماس با ما
  • آدرس مهرآموزان
  • 09306941212
  • info@mehramoozan.ir
  • انتقادات و پیشنهادات 
آخرین مطالب
  • تاثیر سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان مقطع دبستان
  • تفاوت های فردی و یادگیری دانش آموزان
  • نقش وسایل کمک آموزشی و تاثیر آن ها بر فرایند یادگیری دانش آموزان
© تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت نزد "مهرآموزان" محفوظ است . طراحی و توسعه وب سایت : www.websitemaking.ir

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت