تاثیر سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان مقطع دبستان
به طور سنتی، متغیرهای وضعیت خانواده مانند سطح سواد والدین به عنوان پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی فرزندان در نظر گرفته شده اند. تحقیقات نشان داده است که، سطح سواد والدین ارتباط مستقیم با یادگیری دانش آموزان در مدرسه دارد. همچنین سطح سواد بر دانش، اعتقادات، ارزش ها و اهداف والدین در مورد فرزندآوری تأثیر میگذارد، انواع رفتارهای والدین به طور غیر مستقیم با عملکرد یادگیری دانش آموزان ارتباط دارند. به عنوان مثال، سطح بالاتر سواد میتواند والدین را برای درگیر شدن در آموزش فرزندان افزایش دهد، و همچنین فرزندان را قادر میسازد تا مهارت های اجتماعی و راه حل های حل مسأله والدین خود برای موفقیت در مدرسه، الگوی خود قرار دهند. بنابراین، دانش آموزانی که والدین آنها از سطح سواد بالاتری برخوردار هستند، ممکن است توجه بیشتری به یادگیری ، باورهای توانایی مثبت تر، جهتگیری کار قوی تر داشته باشند، و آنها ممکن است از استراتژی های یادگیری موثر تر از فرزندان والدین با سطح سواد پایین استفاده کنند. سطح سواد والدین و مشارکت در برنامههای یادگیری دانش آموزان به طور قابل توجهی با خودکارآمدی والدین ارتباط دارد. به نوبه خود، باورهای خودکارآمدی والدین به طور قابل توجهی توانایی های تحصیلی کودکان را پیش بینی می کردند.
ارتباطات معلم با والدین مشارکت در یادگیری آنها را پیش بینی میکند، که نشان می دهد، بدون توجه به سطح سواد والدین، برای مشارکت در یادگیری فرزندان خود نیاز به تشویق معلمان دارند. زیرا اگرچه معلمان نمیتوانند بر وضعیت خانواده دانش آموزان تأثیر بگذارند، اما ممکن است با تأثیرگذاری بر مشارکت والدین در برنامههای یادگیری، نتایج یادگیری دانش آموزان را بهبود بخشند.
تأثیر سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان
تفاوت فرزندان والدین باسواد و والدین بیسواد
والدین باسواد، والدینی هستند که می توانند بخوانند و بنویسند و در یک زمینه خاص از دانش تحصیل میکنند. پدر و مادر بی سواد والدینی است که نمیتواند بخواند و بنویسد. فرزندان والدین باسواد در مدرسه عملکرد بهتری نسبت به والدین بی سواد دارند ، به این معنی که والدین باسواد عملکرد خوبی نسبت به والدین بی سواد دارند. فرزندان والدین بیسواد از مراحل اولیه زندگی خود پایه و تربیت مناسب ندارند. والدین باسواد فرزندان خود را به مدرسه استاندارد میفرستند زیرا آنها ارزش تحصیل را میدانند، آنها همیشه بهترین ها را برای فرزندان خود میخواهند، و همه روشهای ممکن را امتحان می کنند تا به فرزندان خود آموزش استاندارد بدهند.
سطح سواد والدین
والدین باسواد تمام مواد مورد نیاز بچه ها را برای جذب یادگیری در کلاس فراهم میکنند، و سعی میکنند در انجام وظایفی که به عهدهی دانش آموز است، به فرزندانشان کمک کنند. همچنین، والدین باسواد علاقه زیادی به عملکرد تحصیلی فرزندان خود دارند. آنها هر روز کتابهای فرزندان خود را بررسی می کنند تا مطمئن شوند در یادگیری مدرسه خوب هستند. والدين بيسوادي كه خواندن و نوشتن بلد نبوده، حتي ممكن است به فکر این نباشند كه يادداشتهاي كودكانشان را بررسی کنند و براي خواندن درسهایشان آنها را تشویق کنند. والدین کم سواد، به ویژه مادران، هنگامی که بتوانند مهارت های سوادآموزی خود را افزایش دهند، تأثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی فرزندان خود دارند.
آیا هوش والدین بر یادگیری دانش آموزان تاثیر دارد
هوش ذاتی است و از والدین به فرزندان منتقل می شود. وقتی سطح سواد والدین پایین باشد احتمالاً نقل قول های هوشمندانه را به فرزندان خود منتقل نمیکنند. بعلاوه، فرزندانی که سطح سواد والدین آنها بیشتر است دارای الگویی هستند که میتوانند از آنها تقلید کنند. وقتی والدین از تحصیلات بالایی برخوردار باشند، فرزندان دوست دارد عملکرد بهتری از والدین خود داشته باشد، بنابراین دانش آموزان را وادار میکند درس خود را بخواند و این باعث میشود عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشد. اگر والدین هم در خانه به او کمک کنند، در مدرسه عملکرد خوبی خواهند داشت.
حمایت والدین با سطح سواد بالا چگونه بر دانش آموزان تأثیر میگذارد؟
هر چه سطح سواد والدین بالاتر باشد درگیری آنان در یادگیری دانش آموزان بیشتر است . درگیری والدین با پیشرفت بیشتر دانش آموزان ارتباط دارد. موفقیت دانش آموزان در زمینه های مختلف از جمله نمرات آزمون استاندارد، نمرات و رتبه بندی دانش آموزان نزد معلمان بالاتر میشود.
کارهایی که والدین با تحصیلات بالا برای یادگیری فرزندان خود انجام میدهند
- در مورد آموزش به فرزندان خود نگرش مثبتی نشان میدهند.
آنان به کودکان خود نشان میدهند که ما هم برای آموزش ارزش قائل هستیم و هم از آن در زندگی روزمره استفاده میکنیم، الگوهای قدرتمندی را برای آنها فراهم میکنند که به موفقیت آنها در مدرسه کمک بسیاری میکند.
- تلویزیون، بازی ویدیویی و استفاده از اینترنت کودک را کنترل میکنند.
کودکان به طور متوسط زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون، بازیهای ویدئویی و استفاده از اینترنت میکنند تا اتمام تکالیف یا سایر فعالیت های مربوط به مدرسه و این باعث میشود عملکرد مناسبی بر یادگیری نداشته باشند در این صورت والدین با کنترل کردن استفاده آنان از وسایل سرگرمی ، عملکرد بهتری از آنان در یادگیری دارند.
- فرزندتان را به خواندن تشویق میکنند.
کمک به خواندن مهمترین کاری است که میتوانند برای موفقیت در مدرسه و زندگی در دانش آموزان انجام میدهند. اهمیت خواندن به سادگی قابل اغراق نیست خواندن به دانش آموزان در تمام دروس مدرسه کمک میکند. این کلید یادگیری مادام العمر است.
- با کودک خود صحبت میکنند.
صحبت و گوش دادن نقش اصلی را در موفقیت مدرسه فرزندان بازی میکند.
- فرزند خود را به استفاده از کتابخانه تشویق میکنند.
کتابخانهها مکان یادگیری و کشف همه هستند. کمک به دانش آموزان در شناخت کتابخانهها او را در مسیر یادگیری مستقل قرار می دهد.
- فرزند خود را به مسئولیت پذیری و کار مستقل تشویق میکنند.
به عهده گرفتن مسئولیت و کار مستقل از ویژگیهای مهم موفقیت در مدرسه است. با ایجاد قوانینی منطقی که بطور مداوم اجرا میشود ، به فرزندان خود کمک میکنند تا این خصوصیات را به وجود آورد و برای فرزندان خود روشن میسازند که باید مسئولیت کاری را که انجام می دهند، هم در خانه و هم در مدرسه بر عهده بگیرند.
- یادگیری فعال را تشویق میکنند.
دانش آموزان به یادگیری فعال و همچنین یادگیری آرام مانند خواندن و انجام تکالیف نیاز دارند. یادگیری فعال شامل پرسیدن و پاسخ دادن به سوالات ، حل مشکلات و کاوش در علایق است.