نقش کنجکاوی در فرایند یادگیری دانش آموزان ابتدایی
کنجکاوی چیست؟
کنجکاوی را می توان بخشی از توانایی خود دانش آموز دانست نه نوعی احساس مغز. دانش آموزان، کنجکاویهای منحصر به فرد و الگوهای خودگردانی خود را دارند در حالی که می خواهند همه چیز را بفهمند زیرا مغز آنها می خواهد یاد بگیرد
کنجکاو بودن عبارت است از رفتار طبیعی در خواستن و دانستن چیزی از طریق تحقیق و یادگیری آن. این قابلیت افراد را ترغیب میکند تا در مورد چیزی اطلاعات کسب کنند و سپس با محیط و دیگران تعامل کنند. این غریزه رشد شخصی را تحریک می کند.
تحریک کنجکاوی دانش آموزان بسیار مهم است. در واقع ، این موتوری است که علاقه لازم را برای آنان ایجاد می کند تا بتوانند تفکر خود را یاد بگیرد و رشد دهند.
بعضی از فواید کنجکاوی عبارتند از :
• تقویت روابط با دیگران
• محافظت از مغز
• کمک به رشد
• غلبه بر اضطراب
چرا کنجکاوی یادگیری را افزایش می دهد
کنجکاوی مغز را برای یادگیری پذیراتر می کند و همینطور که یاد می گیریم، از احساس یادگیری لذت می بریم. همان طور که گفتیم این قابلیت یادگیری را موثرتر و لذت بخش تر می کند. دانش آموزان کنجکاو نه تنها بسیار سوال میکنند ، بلکه به طور فعال به دنبال پاسخ هستند.
القای دانش آموزان با میل شدید به دانستن یا یادگیری چیزی است که هر معلمی برای آن زندگی میکند و حتی تحقیقات نشان داده است که کنجکاو بودن به اندازه هوش در تعیین میزان عملکرد دانش آموزان در مدرسه نیز مهم است.
چگونه کنجکاوی بر یادگیری تاثیر میگذارد
1. مغز را برای یادگیری آماده می کند.
وقتی موضوعی ما را فریب می دهد، به احتمال زیاد آنچه را یاد گرفته ایم به یاد می آوریم، اما کنجکاوی کمک می کند اطلاعاتی را که آنها را جالب و مهم نمی دانیم، یاد بگیریم. هنگامی که کنجکاوی آزمودنی ها با سوالات صحیح برانگیخته شود، در یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات کاملاً غیر مرتبط بهتر عمل می کنیم. که به دلیل این است که کنجکاو بودن مغز را در وضعیتی قرار می دهد که به او اجازه می دهد هر نوع اطلاعاتی را یاد بگیرد و حفظ کند.
بنابراین اگر معلمی بتواند حس کنجکاوی دانش آموزان را در مورد موضوعی که به طور طبیعی انگیزه یادگیری آن را دارند برانگیزد، آنها آمادگی بیشتری برای یادگیری چیزهایی دارند که به طور معمول آنها را خسته کننده یا دشوار می دانند. به عنوان مثال، اگر دانش آموزی با ریاضیات مشکل دارد، شخصی سازی مسائل ریاضی برای انطباق با علایق خاص آنها به جای استفاده از سوالات کتاب درسی عمومی، می تواند به آنها کمک کند تا بهتر یاد بگیرند که چگونه در آینده برای حل مسائل مشابه ریاضی تلاش کنند.
2. به یادگیری بعدی را پاداش بیشتری می دهد.
گذشته از اینکه مغز را برای یادگیری آماده می کند، کنجکاوی می تواند یادگیری را به عنوان یک تجربه پاداش آورتر برای دانش آموزان تبدیل کند.
هنگامی که کنجکاوی دانش آموزان برانگیخته می شود، نه تنها فعالیت هیپوکامپ، منطقه ای از مغز که در ایجاد خاطرات نقش دارد ، افزایش می یابد ، بلکه در مدار مغز نیز مربوط به پاداش و لذت است. این مدار همان مدار روشن است که با دریافت چیزی که واقعاً دوست داریم مانند آب نبات یا پول ، روشن می شود و به دوپامین ، یک ماده شیمیایی “خوب” اعتماد می کند که پیام ها را بین نورون ها پخش می کند و حس لذت زیادی را ایجاد می کند.
بنابراین تحریک کنجکاوی دانش آموزان نه تنها به آنها کمک می کند درسی را بخاطر بسپارند که در غیر این صورت ممکن است از گوش دیگر خارج شود و هم از گوش دیگر بیرون بیاید، بلکه می تواند تجربه یادگیری را به اندازه بستنی یا پول جیب خوشایند کند. مطمئناً، بیشتر معلمان از قبل به طور غریزی از اهمیت پرورش ذهن جستجوگر می دانند.
3. پرسیدن سوالات مختلف
سوالات می توانند ابزار فوق العاده ای برای یادگیری باشند. یک سوال خوب می تواند ذهن ها را باز کند، پارادایم ها را تغییر دهد. در آموزش و پرورش، بیشتر تمایل دارند که توانایی دانش آموز را در پاسخ دادن به سوالات خود بها دهند. اما آنچه ممکن است مهمتر باشد توانایی آنها در پرسیدن سوالات بزرگ خود است و تمایل آنها برای پرسیدن سوال است .
راهکارهایی برای ارتقا کنجکاوی در یادگیری دانش آموزان
1. کنجکاوی را را شخصی کنید.
از دانش آموزان بخواهید موضوعی را برای مقاله انتخاب کنند، سپس آن موضوع را اصلاح کنید برای این کار می توانید با یک موضوع کلی شروع کنید و سپس از هر دانش آموز بخواهید آن موضوع را بر اساس زمینه ، علایق و اشتیاق خود اصلاح کنند تا زمانی که کاملا شخصی و اختصاصی شود.
2. روی سوالات تمرکز کنید، نه پاسخ آن ها.
سوالات شاخص بسیار خوبی برای کنجکاوی است. یک درس را انتخاب کنید و برای سوالاتی که از آن طرح می کنند امتیاز دهید سوالات نه تنها یک ابزار برای سنجش کنجکاو بودن هستند بلکه می توانند به عنوان یک ابزار ارزیابی نیز مورد استفاده قرار گیرند. کیفیت یک سوال نه تنها این قابلیت را آشکار می کند ، بلکه دانش زمینه، سطح سواد، اعتماد به نفس ، تعامل دانش آموزان را نشان می دهد.
3. مسائل را بهم ربط دهید.
آنچه دانش آموزان نمی دانند را با کاری که انجام می دهند مرتبط کنید. این رویکرد می تواند به آنها کمک کند تا طرحواره آشنا را برای درک ایده های جدید فعال کنند. هرچه محتوا ، پروژه به فعالیت های دیگر آنها نزدیکتر باشد ، احتمال کنجکاو بودن در این مورد بیشتر است.
4. اجازه دهید دانش آموزان رهبری کنند.
اگر یادگیری منفعلانه باشد و دانش آموز هیچ کنترلی نداشته باشد کنجکاوی دشوار است.
اما به طور طبیعی، هنوز چند مورد در مورد نقش کنجکاوی در یادگیری نامشخص است.
اولا، دانشمندان هنوز اثرات طولانی مدت آن را تعیین نکرده اند. به عنوان مثال، اگر کنجکاوی دانش آموزان در ابتدای روز مدرسه تحریک شود ، آیا این امر به او کمک می کند اطلاعات را در تمام طول روز بهتر جذب کند؟
دوما، چرا برخی از دانش آموزان به طور طبیعی بیش از دیگران این قابلیت را دارا هستند و چه عواملی بیشترین تأثیر را در کنجکاو بودن دارند؟