جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • درباره ما
  • کلاس های مهرآموزان
  • دوره ها
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • حساب کاربری
 
  • 09306941212
  • info@mehramoozan.ir
سبد خرید 0
  • دوره ها
  • بلاگ
0
مهرآموزان
ورود و ثبت نام
دسته بندی‌ دوره‌ها
  • تربیت معلم
    • دوره بدو خدمت معلمان
  • کارگاه های آموزشی
    • کارگاه تکالیف خلاق
    • کارگاه داستان نویسی و نمایش خلاق
    • کارگاه طرح درس نویسی
    • کارگاه بازی های کلاسی
  • دوره های مربیگری
    • دوره مربیگری چرتکه
  • سایر دوره ها
    • دوره تولید محتوای الکترونیکی ویژه معلمان
    • دوره اختلالات یادگیری و رفتاری
  • کلاس ها
  • خانه
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اساتید
  • کلاس درس
  • تماس با ما
  • حساب کاربری

وبلاگ

مهرآموزان بلاگ مقالات تاثیر سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان مقطع دبستان

تاثیر سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان مقطع دبستان

به طور سنتی، متغیرهای وضعیت خانواده مانند سطح سواد والدین به عنوان پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی فرزندان در نظر گرفته شده اند. تحقیقات نشان داده است که، سطح سواد والدین ارتباط مستقیم با یادگیری دانش آموزان در مدرسه دارد. همچنین سطح سواد بر دانش، اعتقادات، ارزش ها و اهداف والدین در مورد فرزندآوری تأثیر می­گذارد، انواع رفتارهای والدین به طور غیر مستقیم با عملکرد یادگیری دانش آموزان ارتباط دارند. به عنوان مثال، سطح بالاتر سواد می­تواند والدین را برای درگیر شدن در آموزش فرزندان افزایش دهد، و همچنین فرزندان را قادر می­سازد تا مهارت های اجتماعی و راه حل های حل مسأله والدین خود برای موفقیت در مدرسه، الگوی خود قرار دهند. بنابراین، دانش آموزانی که والدین آنها از سطح سواد بالاتری برخوردار هستند، ممکن است توجه بیشتری به یادگیری ، باورهای توانایی مثبت تر، جهت­گیری کار قوی تر داشته باشند، و آنها ممکن است از استراتژی های یادگیری موثر تر از فرزندان والدین با سطح سواد پایین استفاده کنند. سطح سواد والدین و مشارکت در برنامه­های یادگیری دانش آموزان به طور قابل توجهی با خودکارآمدی والدین ارتباط دارد. به نوبه خود، باورهای خودکارآمدی والدین به طور قابل توجهی توانایی های تحصیلی کودکان را پیش بینی می کردند.

ارتباطات معلم با والدین مشارکت در یادگیری آنها را پیش بینی می­کند، که نشان می دهد، بدون توجه به سطح سواد والدین، برای مشارکت در یادگیری فرزندان خود نیاز به تشویق معلمان دارند. زیرا اگرچه معلمان نمی­توانند بر وضعیت خانواده دانش آموزان تأثیر بگذارند، اما ممکن است با تأثیرگذاری بر مشارکت والدین در برنامه­های یادگیری، نتایج یادگیری دانش آموزان را بهبود بخشند.

تأثیر سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان

تفاوت فرزندان والدین باسواد و والدین بی­سواد

والدین باسواد، والدینی هستند که می توانند بخوانند و بنویسند و در یک زمینه خاص از دانش تحصیل می­کنند. پدر و مادر بی سواد والدینی است که نمی­تواند بخواند و بنویسد. فرزندان والدین باسواد در مدرسه عملکرد بهتری نسبت به والدین بی سواد دارند ، به این معنی که والدین باسواد عملکرد خوبی نسبت به والدین بی سواد دارند. فرزندان والدین بی­سواد از مراحل اولیه زندگی خود پایه و تربیت مناسب ندارند. والدین باسواد فرزندان خود را به مدرسه استاندارد می­فرستند زیرا آنها ارزش تحصیل را می­دانند، آنها همیشه بهترین ها را برای فرزندان خود می­خواهند، و همه روشهای ممکن را امتحان می کنند تا به فرزندان خود آموزش استاندارد بدهند.

سطح سواد والدین

والدین باسواد تمام مواد مورد نیاز بچه ها را برای جذب یادگیری در کلاس فراهم می­کنند، و سعی می­کنند در انجام وظایفی که به عهده­ی دانش آموز است، به فرزندانشان کمک کنند. همچنین، والدین باسواد علاقه زیادی به عملکرد تحصیلی فرزندان خود دارند. آنها هر روز کتاب­های فرزندان خود را بررسی می کنند تا مطمئن شوند در یادگیری مدرسه خوب هستند. والدين بي­سوادي كه خواندن و نوشتن بلد نبوده، حتي ممكن است به فکر این نباشند كه يادداشت­هاي كودكانشان را بررسی کنند و  براي خواندن درس­هایشان آنها را تشویق کنند. والدین کم سواد، به ویژه مادران، هنگامی که بتوانند مهارت های سوادآموزی خود را افزایش دهند، تأثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی فرزندان خود دارند.

آیا هوش والدین بر یادگیری دانش آموزان تاثیر دارد

هوش ذاتی است و از والدین به فرزندان منتقل می شود. وقتی سطح سواد والدین پایین باشد احتمالاً نقل قول های هوشمندانه را به فرزندان خود منتقل نمی­کنند. بعلاوه، فرزندانی که سطح سواد والدین آنها بیشتر است دارای الگویی هستند که می­توانند از آنها تقلید کنند. وقتی والدین از تحصیلات بالایی برخوردار باشند، فرزندان دوست دارد عملکرد بهتری از والدین خود داشته باشد، بنابراین دانش آموزان را وادار می­کند درس خود را بخواند و این باعث می­شود عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشد. اگر والدین هم در خانه به او کمک کنند، در مدرسه عملکرد خوبی خواهند داشت.

حمایت والدین با سطح سواد بالا چگونه بر دانش آموزان تأثیر می­گذارد؟

هر چه سطح سواد والدین بالاتر باشد درگیری آنان در یادگیری دانش آموزان بیشتر است . درگیری والدین با پیشرفت بیشتر دانش آموزان ارتباط دارد. موفقیت دانش آموزان در زمینه های مختلف از جمله نمرات آزمون استاندارد، نمرات و رتبه بندی دانش آموزان نزد معلمان بالاتر می­شود.

کارهایی که والدین با تحصیلات بالا برای یادگیری فرزندان خود انجام می­دهند

  1. در مورد آموزش به فرزندان خود نگرش مثبتی نشان می­د­هند.

آنان به کودکان خود نشان می­دهند که ما هم برای آموزش ارزش قائل هستیم و هم از آن در زندگی روزمره استفاده می­کنیم، الگوهای قدرتمندی را برای آنها فراهم می­کنند که به موفقیت آنها در مدرسه کمک بسیاری می­کند.

  1. تلویزیون، بازی ویدیویی و استفاده از اینترنت کودک را کنترل می­کنند.

کودکان به طور متوسط ​​زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون، بازی­های ویدئویی و استفاده از اینترنت می­کنند تا اتمام تکالیف یا سایر فعالیت های مربوط به مدرسه و این باعث می­شود عملکرد مناسبی بر یادگیری نداشته باشند در این صورت والدین با کنترل کردن استفاده آنان از وسایل سرگرمی ، عملکرد بهتری از آنان در یادگیری دارند.

  1. فرزندتان را به خواندن تشویق می­کنند.

کمک به خواندن مهمترین کاری است که می­توانند برای موفقیت در مدرسه و زندگی در دانش آموزان انجام می­دهند. اهمیت خواندن به سادگی قابل اغراق نیست خواندن به دانش آموزان در تمام دروس مدرسه کمک می­کند. این کلید یادگیری مادام العمر است.

  1. با کودک خود صحبت می­کنند.

 صحبت و گوش دادن نقش اصلی را در موفقیت مدرسه فرزندان بازی می­کند.

  1. فرزند خود را به استفاده از کتابخانه تشویق می­کنند.

کتابخانه­ها مکان یادگیری و کشف همه هستند. کمک به دانش آموزان در شناخت کتابخانه­ها او را در مسیر یادگیری مستقل قرار می دهد.

  1. فرزند خود را به مسئولیت پذیری و کار مستقل تشویق می­کنند.

به عهده گرفتن مسئولیت و کار مستقل از ویژگیهای مهم موفقیت در مدرسه است. با ایجاد قوانینی منطقی که بطور مداوم اجرا می­شود ، به فرزندان خود کمک می­کنند تا این خصوصیات را به وجود آورد و برای فرزندان خود روشن می­سازند که باید مسئولیت کاری را که انجام می دهند، هم در خانه و هم در مدرسه بر عهده بگیرند.

  1. یادگیری فعال را تشویق می­کنند.

دانش آموزان به یادگیری فعال و همچنین یادگیری آرام مانند خواندن و انجام تکالیف نیاز دارند. یادگیری فعال شامل پرسیدن و پاسخ دادن به سوالات ، حل مشکلات و کاوش در علایق است.

اشتراک گذاری:

قدیمی تر تفاوت های فردی و یادگیری دانش آموزان
جستجو برای:
دسته‌ها
  • مقالات
دسته‌های دوره های آموزشی
  • تربیت معلم
    • کارگاه های آموزشی
  • دسته بندی نشده
  • دوره های مربیگری
  • سایر دوره ها
  • محصول
درباره مهرآموزان

گروه آموزشی مهرآموزان از سال 1397 با دغدغه ی آموزش و تربیت معلم در مقطع دبستان شروع به کار کرد. مهمترین هدفی که ما در مهرآموزان دنبال میکنیم دستیابی به محیط آموزشی مطلوب و بهبود عملکرد معلم در کلاس است. ما دریافتیم که امروزه شرایط آموزش به فرزندان این خاک مقدس باید کمی تغییر کند و به کمک خلاقیت و نوآوری در تدریس، فضای لذت بخش یادگیری برای فرزندان مان ایجاد شود.

تماس با ما
  • آدرس مهرآموزان
  • 09306941212
  • info@mehramoozan.ir
  • انتقادات و پیشنهادات 
آخرین مطالب
  • تاثیر سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان مقطع دبستان
  • تفاوت های فردی و یادگیری دانش آموزان
  • نقش وسایل کمک آموزشی و تاثیر آن ها بر فرایند یادگیری دانش آموزان
© تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت نزد "مهرآموزان" محفوظ است . طراحی و توسعه وب سایت : www.websitemaking.ir

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت